MG ROVER GROUP
 

Trocha historie:

Anglie je zajímavá země. Panuje tam minulé století, v tom nejlepším slova smyslu. Nikam se nespěchá, lidi se na potkání zdraví a kolem silnic se pasou ovce. Domy jsou cihlové a většinou nejsou vyšší, ani ve velkých městech, než tak tři patra. A v těchto městech jezdí, mimo jiné, auta, která z tohoto světa vycházejí - a zcela logicky do něj patří - Rovery. Pro ty, kdo od auta očekávají i sportovní ambice, pak ve své modifikaci - MG.

Trocha z historie značky:

Před sto lety vyrobil výrobce jízdních kol - Rover - první vozítko, poháněné spalovacím motorem a na scéně se tak objevil budoucí výrobce automobilů. V době po skončení druhé světové války řešila Anglie specifickou otázku: co s továrnou na výrobu letadel v Solihulu? A co s tou zásobou hliníkového plechu teď, když válka skončila, a není potřeba záplava letadel s životností pár minut ... ?

Oslovila i výrobce automobilů - Rover - a ten, z nouze, stvořil ctnost - postavil totiž Land Rover! Technologií vojenských stíhaček - nýtováním hliníkových plechů na pevnostní prostorový rám - udělal jednoduché auto, osadil do něj vlastní motor a převodovku a začal je s úspěchem prodávat zemědělcům. První Land Rovery měly poháněnou jen zadní nápravu, ale už se vyznačovaly větší světlou výškou a tuhými nápravami, což spolu s malou hmotností poskytovalo do té doby nevídanou průchodivost ... a spolehlivost. Kde nic není, nic se nepokazí.

Běžela padesátá a šedesátá léta ... zlatá éra Rovera. Pan Morris se ve svých garážích zaměřil na úpravy vozů Rover pro sport - začaly tak vznikat první varianty MG - totiž Morris Garage.

Doba běžela a svět Anglii předběhl - a s ní i typického ostrovního představitele - Rovera. Rover slavil doma úspěch se svým SD1, osazeným motory Triumph nebo vlastním osmiválcem 3,5 litru ... ale svět chtěl lehká auta, s malými, ale výkonnými motory. Nedostatek času řešil Rover dohodou s Hondou a začal vyrábět auta podle japonských předloh. Netrvalo dlouho a dokončil vývoj vlastní řady K - motorů od 1.100ccm až do 1.800 ccm - a s výhodou je do těchto vozů osazoval.

Na začátku devadesátých let zahájil vývoj vlastního malého auta - budoucího Rovera 200. Stavěl i unikátní dieselové motory řady L, které dodával i svému japonskému partnerovi ... a které jsou dodnes, po mnoha modernizacích, vynucených zpřísňujícími se emisními normami a zvyšujícími se nároky na výkon, s úspěchem nabízeny ve všech „malých“ Roverech i MG.

Tohle auto představil v roce 1995, který se zapsal do historie Rovera černým písmem. Skupinu koupilo německé BMW. Překvapení bylo 100%. Nejvíce poškozena se pochopitelně cítila Honda. Je to dobrý způsob, jak si zjednodušit vývoj: BMW postavilo na základě získaného „know-how“ své první SUV X5, později i X3, a když mělo, co potřebovalo, prodalo prosperující část - Land Rover - americkému mamutovi Ford. Skupinu Rover, přímo konkurující „domácí produkci“ BMW, se rozhodlo zrušit úplně.

Reakce byla velmi prudká. Aby předešla politickým důsledkům, prodala německá strana Rovera zpět Angličanům za symbolickou cenu ... zbaveného všeho cenného:

  • nesmí používat jméno výrobce Rover
  • věhlasné MINI zůstalo v německých rukou, a ty z něj vytvořily malé BMW - nejmodernější závod Rovera v Oxfordu zůstal Němcům - „MINI“ se tam vyrábí
  • zdevastovaná spolupráce se specialistou na náhradní díly - britskou firmou UNIPART - se dodnes nedala dohromady ...

Rover se ale nedal tak snadno - v dobrých časech umí pracovat každý! Výrobce se přejmenoval na MG Rover Group, celá výroba byla přemístěna do Longbridge ... a vývoj pokračuje ...

Trocha z historie u nás:

V roce 1993 našel britský výrobce zastoupení v ČR - novoměstskou firmu ITEc Group, a.s. a o rok později vstoupil na náš trh. Rover byl v Čechách poprvé. ITEc Group to jistě myslel dobře, ale nepovedlo se mu převzít to cenné z anglického způsobu života a práce ... a tak v roce 1997 tato spolupráce skončila. Bez hrdosti. Jméno Rover bylo u nás poprvé pošlapáno.

Asi po roce převzala zastoupení logicky „dcera“ importéra vozů BMW ... dávala přednost prodeji vlastních aut ... a osud kopíroval chování mateřské BMW v Mnichově ... takže značka Rover byla u nás pošlapána podruhé.

Existují však lidé, kteří se kolem Rovera tak či onak pohybují od začátku - a není jim osud značky samotné, ani osud majitelů vozů tohoto hrdého jména lhostejný - a tak dělají co mohou: soustředily se kolem stránky www.unipart.cz a zajišťují chod alespoň toho nejzákladnějšího servisu u nás tak, aby si to lidé, kteří si toto auto koupili, nemuseli mít za zlé!

Dnes dokážeme dodat jakýkoliv náhradní díl, příslušenství či prvek výbavy za cca 10 dnů, čímž dosahujeme lepších výsledků, než kterýkoliv z dosavadních oficiálních importérů. V současnosti spolupracujeme se servisy v Jihlavě, Liberci, Ostravě a Zlíně, děláme co můžeme, abychom našli partnera v Praze a v Hradci Králové.

Souběžně s tím probíhají jednání s britskou stranou o zřízení oficiálního zastoupení u nás, ale stojícího na skupině lidí skutečně reprezentujících onen britský světový názor tak, aby jméno Rover, tedy dnes MG Rover, nebylo u nás pošlapáno potřetí.

Rover vždycky byl - a vždycky bude - zvláštní auto, které se nedá měřit s jinými vozy z běžné produkce.
Roverů se nikdy nevyrábělo mnoho, nikdy tomu tak ani nebude, ale v tom je jeho síla!
Člověk, který potřebuje AUTO - si koupí Octavii nebo Passata. V lepším případě Audi.
Člověk, který potřebuje, aby všichni kolem viděli, že se mu daří a jak je úspěšný - koupí si BMW nebo Mercedes.
Rovera si koupí jen člověk, který chce Rovera. Stojí o tu vůni dřeva a kůže, o pohodlné sezení a nerušený poslech kvalitní muziky při dlouhých přejezdech ... to je typický majitel vozu Rover.

Tolik tedy trocha filozofie ... a příště se budeme věnovat zcela přízemním starostem - objeví se tady tabulka s typickými cenami nejběžněji objednávaných dílů - tak, abychom rozptýlili další mýtus, že největším handicapem Roverů je cena náhradních dílů.

Ondřej Nečas, © 2005